Ben jij als ouder betrokken bij het leerproces van jouw zoon of dochter?

Wat weet jij eigenlijk van het leerproces van jouw zoon of dochter?
Weet jij of het goed gaat?
Weet jij in hoeverre jouw zoon of dochter met plezier naar school gaat?
Weet jij wat het niveau is van jouw zoon of dochter?
Of ben jij iedere keer verrast over het rapport?
Krijgt jouw kind extra begeleiding buiten de groep?
Door wie wordt deze begeleiding gegeven?
Hoe regelmatig vindt dit plaats? Regelmatig of valt het steeds uit?
Wat wordt er dan gedaan?

Hierbij de zes tips om als ouder om goed op de hoogte te blijven.

  1. Doe samen met jouw zoon of dochter het huiswerk.
  2. Tijdens gesprekken met ouders ben ik erachter gekomen dat ouders, dankzij Corona, erachter kwamen wat het leerniveau was van hun kind. Hopelijk hebben we de laatste lockdown achter de rug.

  3. Maak gebruik van inloopochtenden om in de schriftjes te kijken.
  4. Sinds Corona zal dit steeds lastiger zijn geworden. Maar mocht je de kans krijgen? Dit is een hele goede manier. Ook tijdens ouderavonden is er vaak de mogelijkheid om dit te doen.

  5. Als je twijfelt, neem dan contact op met de leerkracht
  6. Als je het gevoel hebt dat het niet lekker gaat, vraag dan een extra gesprek aan. Probeer wel zo specifiek mogelijk te zijn met je vraag. Bijvoorbeeld: Kan mijn zoon of dochter meekomen met rekenen? Of heeft mijn zoon of dochter vriendjes en vriendinnetjes?

  7. Wanneer een rapport tegenvalt. Of er gaan dingen niet lekker. Vraag dan 1x per maand een kort gesprekje aan van 5 of 10 minuten.
  8. Stel dat het rapport echt tegenvalt. Of er is iets met het gedrag met jouw kind op school, houd dan iedere maand contact. Het gaat hierbij om 5-10 minuten. Houd het kort!

  9. Als jouw zoon of dochter extra begeleiding krijgt. Vraag dan wat er gebeurt, hoe groot de groep is en wie het geeft.
  10. Regelmatig komen ouders bij mij die aangeven dat de school hun zoon of dochter extra begeleid. Het is heel belangrijk te weten wat voor persoon dit is. Is het een onderwijsassistent. Is het een leerkracht zonder klas? Of is het een gediplomeerd remedial teacher. Wanneer een kind gewoon mee kan komen met de groep en er geen sprake is van een achterstand, kan een onderwijsassistent of een leerkracht zonder groep, heel erg fijn zijn. Voor het inlopen van een achterstand heb je een gediplomeerd remedial teacher nodig. Zij zijn er vooral in gespecialiseerd om achterstanden in te lopen bij kinderen zonder verminderd leervermogen.

  11. Vraag na, wat het doel is van de extra begeleiding.
  12. Belangrijk is altijd te weten wat het doel is van de begeleiding. Stel een leerling zit in groep 6. En heeft moeite met klokkijken. Dan is het niet handig om 3 maanden lang met de hele en de halve uren bezig te zijn. Belangrijk is dat de leerlingen ongeveer dezelfde leerproblemen hebben.

Heb je twijfels naar aanleiding van deze nieuwbrief over de leervorderingen van jouw zoon of dochter? Of wil je dat jouw kind wordt doorgelicht op het gebied van lezen, rekenen en of spelling? Neem dan contact op.

Ken je ouders met kinderen die met hetzelfde worstelen? Dan zou ik het heel erg waarderen als je dit blog zou willen doorsturen.

Als je vragen hebt over dit blog. Of als je wilt dat ik met jouw kind aan de slag ga. Neem dan contact op.

CONTACT

Terug naar overzicht