Heeft jouw zoon of dochter moeite
met spelling?

MAAK EEN AFSPRAAK

Oorzaken van spellingproblemen

Spellingproblemen kunnen allerlei oorzaken hebben. Ook kunnen ze zich op verschillende momenten in het leven manifesteren. De grootste groep kinderen begint te haperen in groep 3 of 4. Dit zijn veelvoorkomende oorzaken van spellingproblemen:

1. AFWIJKENDE LEERSTRATEGIE

Het leren schrijven is in het begin vooral auditief. Je leert hakken en plakken, op het gehoor. Voor een groep kinderen komt informatie via de oren gewoon niet binnen. Ik heb veel van dit soort kinderen aan tafel. Wanneer ze de instructie visueel krijgen aangeboden, werkt dit vaak veel prettiger voor ze.

Vanaf de leeftijd van 10 jaar is gemakkelijk, door middel van een MILS-test, op te sporen of het kind beter leert spellen als een andere leerstrategie gehanteerd wordt. Kinderen met een afwijkende leerstrategie kunnen relatief snel geholpen worden met een methode die vooral visueel wordt aangeboden. Tot nu toe heb ik deze kinderen altijd vlot leren lezen en schrijven.

2. MEDISCHE PROBLEMEN

Soms is de oorzaak medisch. Kinderen kunnen bijvoorbeeld gehoorproblemen hebben waardoor ze de verschillende klanken niet goed kunnen onderscheiden. Ook spraakproblemen zie ik soms. Wanneer kinderen niet goed kunnen praten is het erg lastig om woorden goed uit te spreken. Hierdoor kunnen ze ook moeilijk schrijven.

3. VISUELE PROBLEMEN: FIXATIE DISPARATIE

Symptomen van fixatie disparatie zijn vaak hetzelfde als bij dyslexie, maar het is niet hetzelfde. Fixatie disparatie is een oplosbaar visueel probleem in de ogen. Het zorgt ervoor dat de hersenen niet goed registreren wat de ogen zien. Als de ogen en hersenen niet goed samenwerken, kan dit ook leiden tot concentratieproblemen. Fixatie disparatie is onvoldoende bekend. En dat is jammer, want het is veel gemakkelijker op te lossen dan dyslexie. Als een kind fixatie disparatie heeft, dan is een bijlestraject vaak alleen nodig om de leesachterstand in te halen. In de praktijk is dat zo ingehaald als het probleem is opgelost.

Wanneer ik het vermoeden heb dat er sprake is van fixatie disparatie, dan verwijs ik het kind door naar Hans de Bruin van Oogmetrie Haarlem. Hans is behalve ervaringsdeskundige, een zeer kundig optometrist en heeft doorgestudeerd voor functionele optometrie.

4. KINDEREN KENNEN NOG NIET ALLE LETTERS

Zelfs als kinderen in groep 4 of 5 zitten, kom ik er nog vaak achter dat kinderen bij een letterdictee nog veel fouten maken. Met name de “ui” en de “eu” is een probleem. Het is belangrijk om dit probleem zo snel mogelijk op te lossen.

5. HET WERKGEHEUGEN WERKT NIET OPTIMAAL

Wanneer het werkgeheugen onvoldoende is ontwikkeld hebben kinderen moeite met de volgorde van letters goed te onthouden. Om spelling te verbeteren is het belangrijk het werkgeheugen verder te ontwikkelen en te trainen.

Wil je dat ik jouw kind help met zijn of haar leerproblemen bij spelling?

En woon je in Hoofddorp, Heemstede, Amstelveel of Nieuw Vennep? Meld je dan vandaag nog aan voor het vrijblijvende kennismakingsaanbod. Woon je verder weg? Dan kunnen we ook online aan de slag.

MAAK EEN AFSPRAAK

INTERESSANT VOOR JOU

10 dingen die je als ouder beter niet kan doen bij het geven van bijles aan je kind!

Ik werk nu al geruime tijd als zelfstandig Remedial Teacher/ Dyslexie specialist. Kinderen komen bij mij vanuit Hoofddorp, Amstelveen en Nieuw-Vennep.

LEES VERDER

Leesproblemen, Spellingproblemen en Dyslexie

Wanneer spreken we van leesproblemen en wanneer van dyslexie? Dyslexie zegt vooral iets over de ernst en de hardnekkigheid van het leesproblemen en spellingproblemen.

LEES VERDER

Wanneer is het de beste tijd om met bijles te beginnen?

Het is belangrijk om direct te starten. Het is zeker NIET wijs om dan te wachten tot de eerste Cito-uitslagen. Hoe langer je wacht hoe groter de achterstand kan oplopen.

LEES VERDER