Heeft jouw zoon of dochter moeite
met rekenen?

MAAK EEN AFSPRAAK

Je kind heeft rekenproblemen

Heeft je kind moeite met rekenen en/of met de Cito-toets rekenen? Zoek je een oplossing voor zijn of haar leerachterstand? De volgende stappen kunnen we samen doorlopen om ervoor te zorgen dat je kind weer met plezier leert én betere resultaten behaalt op school.

Als je in Hoofddorp, Nieuw-Vennep, Amstelveen of Heemstede woont, ben je welkom in mijn praktijk. Woon je verder weg? Dan kunnen we ook online aan de slag.

Kinderen zijn vaak slimmer dan ze denken. Daarom werk ik met de SLIM-methode.

Stap 1: Selecteren van de aanpak

We beginnen met een vrijblijvend intakegesprek om te kunnen selecteren welke aanpak het beste bij jouw kind past. Dit gesprek voeren we zonder je zoon of dochter. Je neemt, indien mogelijk, alle schoolresultaten mee die je hebt. We bespreken de rekenproblemen en/of het probleem met de Citotoets.

Tijdens een tweede gesprek kom je met je zoon of dochter kennismaken. Dit is een kort en luchtig bezoek van maximaal 30 minuten. Mijn volledige aandacht gaat naar je kind. We vertellen hem of haar wat we gaan doen aan de leerproblemen. Dit bezoek is nog steeds vrijblijvend. Als het klikt, gaan we samen verder om een lesplan op te stellen.

Slim methode
Slim methode

Stap 2: Lesplan opstellen

Elk kind is uniek, daarom wordt elk lesplan op maat gemaakt. Eerst ga ik op zoek naar de oorzaak van het vastlopen op het gebied van rekenen. Ervaart je kind veel moeite bij het rekenen in de klas? Vaak duidt dit op een significante rekenachterstand. Als alleen de Cito score tegenvalt, is er een onderliggend rekenprobleem. Jouw zoon of dochter kan de rekenstof onvoldoende toepassen. Er is in dit geval een verschil tussen kennen en kunnen.

Ik kijk hoe ver je kind is op het gebied van automatiseren tot 10, tot 20 en tot 100. Daarnaast onderzoek ik zijn/haar rekenbegrip tot en met de jaargroep waarin hij of zij zit. Dit doe ik door een toets die ongeveer 1 uur duurt af te nemen. Als een kind al wat verder is op een onderdeel, dan kan ik een stapje verder gaan dan de rekenstof van de eigen jaargroep. Ook onderzoek ik in hoeverre je kind zich bewust is van wat goed kunnen rekenen hem of haar kan opleveren. Veel kinderen hebben nog geen idee waarom ze moeten leren rekenen op school.

Stap 3: Implementeren van het plan

We kunnen van start! De lessen beginnen zodra het lesplan vastgesteld is. Elke les duurt 30 minuten en in dat half uur krijgen we heel wat gedaan. De technieken en methoden die worden gebruikt kunnen zowel op locatie of online worden uitgevoerd. Kinderen krijgen een echte gratis proefles zodat ze aan het systeem kunnen wennen.

Op de toetslessen na ben je als ouder altijd welkom tijdens de les. Dit is absoluut niet verplicht maar de meeste ouders vinden het fijn om tenminste een keer bij een les aanwezig te zijn. Het kan het leerprocesproces versnellen en je kunt zo thuis mijn strategie voortzetten bij het oefenen.

Slim methode
Slim methode

Stap 4: Meten van de vorderingen

Het is belangrijk om regelmatig de vorderingen te checken. Ik probeer aan het einde van de les kort feedback te geven. Iedere 4 weken, of wanneer nodig, voeren we een kort (vaak telefonisch) voortgangsgesprek. Dit gesprek is vooral bedoeld om te kijken hoe het gaat op school en met de begeleiding thuis. Zo kunnen we alles wat de voortuitgang van je kind in de weg zit direct oplossen. Het is altijd mogelijk om tussentijds even contact op te nemen.

Meten is weten! Na 12 weken neem ik weer een onderzoek af. Zo leggen we de behaalde resultaten vast en vergelijken we dat met de beginsituatie. Zo zien we in hoeverre de gestelde doelen met betrekking tot de rekenproblemen gehaald zijn. Daarnaast kijken we of voortgaan met de lessen nog nodig is.

VAKANTIES

Als ik niet op vakantie ben, gaan de lessen ook in de vakanties door. In de zomervakantie betekent dat dat er meestal 3 van de 6 weken lessen zijn die verschuiven van de middag naar de ochtend. Tegen de tijd dat alle vriendjes en vriendinnetjes wakker zijn en klaar staan om buiten te spelen, is je kind klaar met de bijles. Uit ervaring blijkt dat dit meestal de meest effectieve lessen zijn. Mocht er in jouw traject een vakantie vallen, dan overleggen we samen of het kind ook in de vakantie komt. Dit is uiteraard niet verplicht.

Wil je dat ik jouw kind help met zijn of haar leerproblemen bij het rekenen?

En woon je in Hoofddorp, Heemstede, Amstelveel of Nieuw Vennep? Meld je dan vandaag nog aan voor het vrijblijvende kennismakingsaanbod. Woon je verder weg? Dan kunnen we ook online aan de slag.

MAAK EEN AFSPRAAK

RECENSIE

Ik heb 2 trajecten van 12x gedaan bij Melanie waarover ik heel tevreden ben. Mijn dochter heeft de basis van het rekenen op een goede manier geleerd. Alles in goed overleg met de basisschoolleerkracht en met mij. Door deze basis is ze van een D-score naar een C+ gegaan. Aan het eind van het traject was er nog twijfel over dyscalculie en is mijn dochter op kosten van de school getest door het ABC in Amsterdam. Ik ben er zeker van dat de overstap naar groep 6 en groep 7 moeizamer waren verlopen zonder Melanie’s traject.

T.TJOEFAT, AMSTERDAM

INTERESSANT VOOR JOU

10 redenen waarom je niet moet wachten met ingrijpen tot het eerste rapport bij leerproblemen

De rapportcijfers van november geven een vertekend beeld. Er wordt een gemiddelde gegeven van de toetsen die horen bij het rekenboek waaruit de kinderen werken.

LEES VERDER

Meer over Cito-toetsen

Het is januari dus het is weer de tijd van de Cito-toetsen. Meestal worden deze gegeven in de tweede of derde week in januari. Maar wat zijn Cito-toetsen eigenlijk?

LEES VERDER

Wat is het verschil tussen een behandelplan en een onderzoek?

Wanneer kinderen met rekenproblemen bij mij komen maak ik vaak een behandelplan. Soms zeggen ouders dat dit niet nodig is omdat er al een onderzoek gedaan is.

LEES VERDER