Heeft jouw zoon of dochter moeite
met lezen?

MAAK EEN AFSPRAAK

Je kind heeft een leesprobleem

Heeft je kind leesproblemen en ben je zoek naar een oplossing voor de leesachterstand? De volgende stappen kunnen we samen doorlopen om ervoor te zorgen dat je kind weer met plezier leert én betere resultaten behaalt op school.

Als je in Hoofddorp, Nieuw-Vennep, Amstelveen of Heemstede woont, ben je welkom in mijn praktijk. Woon je verder weg? Dan kunnen we ook online aan de slag.

Kinderen zijn vaak slimmer dan ze denken. Daarom werk ik met de SLIM-methode.

Stap 1: Selecteren van de aanpak

We beginnen met een vrijblijvend intakegesprek om te kunnen selecteren welke aanpak het beste bij jouw kind past. Dit gesprek voeren we zonder je zoon of dochter. Je neemt, indien mogelijk, alle schoolresultaten mee die je hebt. We bespreken de leesachterstand en de leesproblemen die je kind ervaart.

Tijdens een tweede gesprek kom je met je zoon of dochter kennismaken. Dit is een kort en luchtig bezoek van maximaal 30 minuten. Mijn volledige aandacht gaat naar je kind. We vertellen hem of haar wat we gaan doen aan de leerproblemen. Dit bezoek is nog steeds vrijblijvend. Als het klikt, gaan we samen verder om een lesplan op te stellen.

Slim methode
Slim methode

Stap 2: Lesplan opstellen

Elk kind is uniek, daarom wordt elk lesplan op maat gemaakt. Eerst onderzoek ik hoe ver je kind is op het gebied van letterkennis en het lezen van woorden en teksten. Dit doe ik door een toets die ongeveer 1 uur duurt af te nemen. Ook onderzoek ik in hoeverre je kind zich bewust is van wat het goed kunnen lezen hem of haar kan opleveren. Veel kinderen hebben namelijk nog geen idee waarom ze moeten leren lezen op school.

Stap 3: Implementeren van het plan

We kunnen van start! De lessen beginnen zodra het lesplan vastgesteld is. Dat kan op locatie of online. Elke les duurt 30 minuten en in dat half uur krijgen we heel wat gedaan. Op toetslessen na ben je als ouder altijd welkom tijdens de les. Dit is absoluut niet verplicht maar de meeste ouders vinden het fijn om tenminste een keer bij een les aanwezig te zijn. Het kan het leerprocesproces versnellen en je kunt zo thuis mijn strategie voortzetten bij het oefenen. Bij het leren lezen t/m AVI M4 wordt spelling automatisch meegenomen in de les.

Slim methode
Slim methode

Stap 4: Meten van de vorderingen

Het is belangrijk om regelmatig de vorderingen te checken. Ik probeer aan het einde van de les kort feedback te geven. Iedere 4 weken, of wanneer nodig, voeren we een kort (vaak telefonisch) voortgangsgesprek. Dit gesprek is vooral bedoeld om te kijken hoe het gaat op school en met de begeleiding thuis. Zo kunnen we alles wat de voortuitgang van je kind in de weg zit direct oplossen. Het is altijd mogelijk om tussentijds even contact op te nemen.

Meten is weten! Na 12 weken neem ik weer een onderzoek af. Zo leggen we de behaalde resultaten vast en vergelijken we dat met de beginsituatie. Zo zien we in hoeverre de gestelde doelen met betrekking tot de leesachterstand en/of leesproblemen gehaald zijn. Daarnaast kijken we of voortgaan met de lessen nog nodig is.

VAKANTIES

Als ik niet op vakantie ben, gaan de lessen ook in de vakanties door. In de zomervakantie betekent dat dat er meestal 3 van de 6 weken lessen zijn die verschuiven van de middag naar de ochtend. Tegen de tijd dat alle vriendjes en vriendinnetjes wakker zijn en klaar staan om buiten te spelen, is je kind klaar met de bijles. Uit ervaring blijkt dat dit meestal de meest effectieve lessen zijn. Mocht er in jouw traject een vakantie vallen, dan overleggen we samen of het kind ook in de vakantie komt. Dit is uiteraard niet verplicht.

Wil je dat ik jouw kind help met zijn leerproblemen bij het lezen?

En woon je in Hoofddorp, Heemstede, Amstelveel of Nieuw-Vennep? Dan ben je welkom in mijn praktijk in Hoofddorp. Woon je wat verder weg? Ook dat is geen probleem. Alle lessen en natuurlijk ook de kennismaking zijn ook online mogelijk.

MAAK EEN AFSPRAAK

RECENSIE

In het begin van groep 3, oktober 2017, werd ons verteld dat Naomi moeite had met lezen en niet mee kwam. Binnen 3 maanden na de start bij Lerespel gingen de tussentoetsen voor lezen van onvoldoende naar ruim volvoldoende. Met 5 minuten per dag oefenen en 30 min in de week les heb jij haar zover gebracht dat ze alle letters vlot en goed kan lezen en nu al in AVI M3 kan lezen. Jouw lesmethode en het individuele kind staat centraal. Met dank hiervoor

NAOMI, NIEUW VENNEP, GROEP 3, 17 JANUARI 2018

INTERESSANT VOOR JOU

7 redenen waarom je niet moet wachten met leesbegeleiding voor je kind!

Ik hoor nog vaak dat scholen ouders adviseren om te wachten met het zoeken van leesbegeleiding, want als de achterstand groot genoeg is kunnen ze voor een dyslexie behandeling gaan.

LEES VERDER

Leren lezen in groep 3! Zon, Raket, Maan of Ster

Deze week zijn er in een deel van Nederland weer heel veel kinderen begonnen in groep 3. Vol verwachting gaan ze naar de groep waar ze leren lezen, rekenen en spellen. Maar geldt dat eigenlijk wel voor alle kinderen?

LEES VERDER

Leesproblemen, Spellingproblemen en Dyslexie

Wanneer spreken we van leesproblemen en wanneer van dyslexie? Dyslexie zegt vooral iets over de ernst en de hardnekkigheid van het leesproblemen en spellingproblemen.

LEES VERDER