Help mijn kind heeft rekenproblemen

BEKIJK DE VIDEO

De afgelopen jaren heb ik tientallen kinderen per jaar geholpen met rekenproblemen. En vaak was de achterstand al zo groot dat ik aan ouders bij voorbaat al aangaf dat ik ze wel kon helpen, maar dat ze er rekening mee moesten houden dat het wel een tijdje kon duren voordat de achterstand weggewerkt kon worden. En dat dat misschien wel net te laat zou zijn omdat de kinderen al in groep 8 zaten. Vaak tot mijn eigen verbazing waren de leerlingen vaak snel over hun rekenprobleem heen wanneer het rekenen tot 10, 20 en tot 100 geautomatiseerd was.

Zo kan ik mij een leerling uit groep 8 herinneren die vanaf groep 3 alleen maar zeer zwakke scores haalde voor rekenen. Het advies dat hij kreeg was een basis/kader. Voor zijn ouders, beiden hardwerkende HBO afgestudeerde mensen, hoopten dat ze met mijn hulp dit advies konden verbeteren. En ik moet zeggen dat ik wel een beetje schrok van de resultaten. Echter, binnen 4 maanden had ik de volledige achterstand ingehaald en kreeg ik het goede nieuws dat hij een vmbo-advies had gekregen. “Zelfs mijn vrienden geloven mij niet”, zei hij. En zijn juffen hadden gezegd: ”Wat doe je in je vrije tijd?” Ik durf wel te zeggen, dat ik zonder de enorme inzet van de leerling en zijn ouders, dit resultaat niet gehaald zou hebben.

Toch is het inhalen van zo’n achterstand eenvoudiger dan het lijkt. Het allerbelangrijkste is dat de leerlingen heel snel het automatiseren van het optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen snel onder de knie krijgen. Want in de meeste gevallen schort het daaraan. Wanneer ze dat niet kunnen zie je vaak dat ze hele ingewikkelde reken strategieën hebben of dat ze niet van de vingers afkomen. Het gevolg is dat leerlingen vingers te kort hebben. Vaak zie je als het ware “de stoomwolken” uit de oren komen, omdat het uitrekenen van een eenvoudige som tot 100 of tot 1000 een lastig probleem is.

Hoe dat komt?

Heel simpel. Kinderen leren vaak een bepaalde techniek aan. En vaak met een lege getallenlijn. Kinderen die nog niet zo veel reken inzicht hebben, komen nooit van die getallenlijn naar het automatiseren. Ook zie ik vaak dat kinderen, als ze een lege getallenlijn krijgen die niet, of niet op de juiste manier gebruiken.

Maar wat dan wel?

Allereerst ga ik uit van de sommen tot 10 en tot 20. Deze bied ik aan met behulp van het rekenrek. Zelfs bij oudere leerlingen. Wel geef ik wel eens aan: ”Niet schrikken, we gaan helemaal terug. En je bent niet de eerste slimme 12-jarige met wie ik op het rekenrek ga.”

Ik verdeel alle sommen tot 10 en tot 20 in verschillende bouwstenen. Vervolgens bied ik de sommen per bouwsteen aan. Sommige bouwstenen gaan sneller dan anderen. Wanneer de leerlingen de bouwsteen begrijpen? Laat ik ze de bouwstenen oefenen.

Automatiseren, wat is dat? En waarom is het nodig?

Automatiseren betekent dat je de antwoorden snel kunt vinden van een bepaalde som tenminste binnen 3 seconden. Op het moment dat een kind de antwoorden op sommen tot 10 en tot 20 vlot en goed kan beantwoorden, zal het optellen en aftrekken tot 100 ook makkelijker te automatiseren zijn. Het automatiseren van rekensommen is belangrijk om complexere sommen, redactiesommen, makkelijker uit te rekenen zijn.

N.B. Het is praktisch onmogelijk om goed te leren rekenen als het automatiseren van het rekenen tot 20 en tot 100 niet geautomatiseerd is.

Lerespelplus, mijn eigen oefenprogramma.

Ik kwam erachter dat het met name fout ging in het laatste stuk. Het automatiseren. Daarom heb ik alle sommen tot 10, 20 en tot 100 verdeeld in bouwstenen en door elkaar in een speciaal voor Lerespel ontwikkeld, computerprogramma gezet. Met dit programma krijgen de leerlingen, na een toets, exact die rekensommen aangeboden die ze lastig vinden. Hierbij, wordt zowel de tijd bijgehouden, het aantal gemaakte sommen als de tijd. Op deze manier weten de leerlingen wanneer ze een bepaald type som nog moeten oefenen of wanneer ze verder mogen gaan.

Herken je jouw zoon of dochter hierin?

Heeft jouw zoon of dochters vingers te kort? Heeft jouw kind veel moeite met rekenen? Kost het rekenen jouw zoon of dochter veel energie? Dan kan ik jouw zoon of dochter helpen. Ik geef les aan leerlingen door heel Nederland.

Kinderen die in de buurt wonen, nodig uit op mijn kantoor.
Leerlingen die ver weg wonen krijgen les via ZOOM.
Wil je hier over praten? Neem snel contact op.

Slim Seminar, zaterdag 23 april 2022

Ieder kind is SLIM, elk op zijn eigen manier.
Op zaterdag 23 april organiseer ik een SLIM seminar samen met professor orthopedagogiek Wied Ruijssenaars en Marjolein van Bodegom. Tijdens dit Seminar vertellen wij, ieder vanuit onze eigen expertise hoe je het beste uit jouw zoon of dochter kunt halen.

Er is nog plek om dit Seminar Live bij te wonen. Mis dit niet en schrijf je snel in!

Als je vragen hebt over dit blog. Of als je wilt dat ik met jouw kind aan de slag ga. Neem dan contact op.

CONTACT

Terug naar overzicht