Hoe houd ik goede bijles betaalbaar?

Vaak vragen ouders aan mij: ”Wat is jouw uurtarief?” Daar geef ik aan de telefoon, of per mail nooit antwoord op. Om te beginnen werk ik niet met hele uren, maar met halve uren per vak. Dat is meer dan genoeg. De lessen zijn heel intensief. Bovendien werken we naar een einddoel. Ik streef ernaar om de leerlingen binnen 3 tot 6 maanden weer op de rit te hebben.
Als kinderen die bereikt hebben, worden ze uitgezwaaid. Soms gaan kinderen door in groepsverband.

“Het gaat niet om het uurtarief. Het gaat om de effectiviteit van de lessen. Hoe effectiever de lessen, hoe minder tijd jouw kind nodig heeft. Dit scheelt niet alleen geld, maar ook tijd en energie.”

Als je op mijn website bent aangeland, ben je, als het goed is naar een goede specialist die jouw zoon kan helpen van achterstand naar voorsprong, of er tenminste ervoor zorgen dat de achterstand drastisch verkleind wordt. En kan hij of zij ervoor zorgen dat jouw kind weer plezier krijgt in leren. Hoe zorg je dat je kwaliteit krijgt en toch niet al te hoge kosten betaald.

Hieronder vind je tien tips:

  1. Wat is het doel dat je wilt halen?
    - Gaat het om het inlopen van een achterstand?
    Gaat het om het verhogen van het plezier in school?
    Of zijn er specifieke onderdelen waar jouw zoon of dochter moeite mee heeft?
  2. Zorg dat je exact weet wat de oorzaak is van het leerprobleem is van jouw zoon of dochter. Of zoek iemand die dat kan onderzoeken.
    Door exact te weten wat de oorzaak is van het lees- reken- of spellingprobleem kan een goede remedial teacher direct inzoomen wat nog lastig is en kan zo snel tot de kern komen. Hiermee kun je de trajectduur verkorten.
  3. Kijk of het mogelijk is om jouw kind in een groepje van 2 les te laten krijgen.
    Wil je toch minder uitgeven aan goede begeleiding, ga dan voor een groepje. Een les in een klein groepje is altijd voordeliger en gezelliger ook. En toch is er de individuele aandacht. Een goede RTer kan dit niet alleen in goede banen leiden, maar zal het groepsproces inzetten om er een optimale les van te maken.
  4. Ga onder schooltijd.
    Lessen onder schooltijd zijn, in mijn geval, goedkoper. Het is misschien vloeken in de kerk (Moskee) maar er zijn steeds meer scholen die leerlingen onder schooltijd naar bijles laten gaan. Zeker als de school niet die aandacht kan geven die de leerling nodig heeft. Je kunt met de school een geschikte tijd afstemmen waarin kinderen niet te veel missen van de les. Als het tijdelijk is, is dat meestal geen probleem.
  5. Kijk of je bij de les aanwezig mag zijn.
    Veel ouders maken hier gebruik van. Maar velen ook niet. Ik heb kinderen letterlijk van een achterstand naar een voorsprong kunnen helpen binnen 3 maanden, omdat er een hele nauwe samenwerking met ouders was. Sommige ouders geven aan dat ze zelf na 3 maanden aan dat ze zelf verder kunnen, omdat ze nu weten hoe ze hun kind moeten begeleiden. Ik vind dat prima.
  6. Vraag NOOIT naar het uurtarief. Goedkoop is duurkoop.
    Een goede specialist zal NOOIT willen concurreren op prijs wel op kwaliteit. Zorg dat je een goede remedial teacher hebt die trajecten biedt met een kop en een staart. Je weet van tevoren wat de investering zal zijn. Blijkt dan jouw kind nog een traject nodig heeft? Dan wordt dit opnieuw besproken.
  7. Je betaalt niet voor per uur. Je investeert in jouw kind.
    Ik antwoord nooit op vragen over uurtarieven. Ik bespreek bij een eerste kennismaking eerst wat de leerling nodig heeft en wat de wensen zijn. Daarna bespreek ik de investering. Deze is gebaseerd op het aantal lessen. Maar de voorbereidingstijd, de gesprekken tussendoor zitten daar ook in. Bovendien probeer ik als Remedial teacher een zo groot mogelijke vooruitgang te bewerkstelligen binnen een zo kort mogelijke tijd.
  8. Iemand die te lage tarieven rekent neemt zichzelf niet serieus. Waarom zou jij hem of haar dan wel serieus nemen? Laat staan vertrouwen met jouw kind.
    Een ouder vertelde me dat haar kind begeleid werd door iemand die universitair was opgeleid. Je bent als specialist ook een voorbeeld. Dat betekent dat je jezelf serieus neemt. Of je geeft een geweldige les helemaal gratis. De kans is bovendien groot dat je uiteindelijk duurder uit bent. Een specialist is echt iets anders dan iemand met alleen maar een universitaire studie. Ook ken ik mensen die zeggen dat ze universitair zijn opgeleid omdat ze zelf gecoacht zijn door iemand die “hoog” was opgeleid en zelf een MBO met moeite hebben afgerond.

Als je vragen hebt over dit blog. Of als je wilt dat ik met jouw kind aan de slag ga. Neem dan contact op.

CONTACT

Terug naar overzicht